Programismeret

Az animáció elsődleges felvételi eszközének egészen a ’90-es évekig a trükkasztal és a hozzá kapcsolódó kockázni képes — rostrum camera — számított. A rajzfilm operatőre hosszú, fáradságos munkával, egyesével exponálta az úgynevezett „celleket”, azokat az átlátszó és igen drága műanyaglapokat, amelyekre a rajzfilmfigurák mozdulatait festették. Másodpecenként 12-24 képet! Még a híres színész, Roger Moore is megcsodálta a kifestő-kihúzó részleg munkáit az egykori, ’70-es évekbeli Pannónia filmstúdióban, ahol egy rajzjátékfilm elvégzéséhez akár 30-40 kifestő munkatársra is szükség volt.

A számítógépes technológia kialakulásával azonban a trükkasztal és a cell-technológia lényegében az animáció virtuális múzeumába került.

Ma korszerű, gyors munkavégzésre alkalmas számítógépes programokkal helyette-sítjük nem csupán a kifestést, de a figuratervezés és -kivitelezés, a háttérfestés, a vágás, a hangi utómunka, sőt maga a mozdulattervezés is elengedhetetlen számítógépes tudás nélkül.

A tantárgy órái alatt ezért az alapismeretnek számító ADOBE programcsaládon (Photoshop, Flash, After Effects, Illustrator) van a hangsúly, de oktatásra kerülnek speciális kifestő és kompozitáló (ink and paint) programok, (TVP Animation Pro, Anime Studio Pro Toon Boom Storyboard Pro,) és más animációs vagy mozgáspróba szoftverek is.

Patrovits Tamás

Flash - Károly bácsi